سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمر باطری ماشین خود را با خواندن این مقاله افزایش دهید

عمر باطری ماشین خود را با خواندن این مقاله افزایش دهید-رایا مارکت

مقدمه

یکی از رایج ترین شکل خرابی ماشین و از شایع ترین دلایل قطع برق ماشین، باتری ماشین است؛ که در اغلب مواقع، صاحبان خودرو تصمیم به تعویض باطری می گیرند. در مورد عمر باتری ماشین هم باید بدانیم که هیچ زمان نمیتوان به طور قطعی گفت که عمر یک باتری ماشین چند سال خواهد بود. همیشه طول عمر یک باتری، به طور میانگین تخمین زده میشود. در اینجا بد نیست بدانید که دلایل زیادی میتوانند در طول عمر باتری ماشین اثرگذار باشند، که به طور کلی می توان آنها را در سه دسته مشکلات فنی ماشین، مشکلات باطری ماشین و خطاهای انسانی، گروه بندی کرد، که در ادامه به طور دقیق آنها را بررسی خواهیم کرد.

  1. مشکلات فنی ماشین
  2. مشکلات باتری ماشین
  3. خطاهای انسانی (استفاده نادرست راننده ماشین)

1?مشکل فنی در ماشین 

نقص در یکی از اجزای سیستم فنی ماشین شما میتواند باعث آسیب رسانی به دیگر اجزای ماشین شود و شما بدون آگاهی از منشا این نقص، متحمل هزینه های زیادی خواهید شد. در این قسمت شما را با متداول ترین نقص هایی که باتری ماشین شما را درگیر میکند، آشنا خواهید شد و همچنین با ارائه راهکار و علائم هر مشکل، سعی داریم تا به شما در دور نگه داشتن ماشین خود از این مشکلات کمک نماییم تا بتوانید بهترین تصمیم را برای بهبود عملکرد ماشین خود گرفته و از خسارات احتمالی پیشگیری نمایید.

چگونه باتری ماشین مناسب خریداری کنیم؟

الف: اختلال در دینام ماشین 

دینام ماشین دقیقا از نظر عملکرد مثل یک شارژر میباشد که با شروع به کار ماشین، دینام شروع به شارژ کردن باتری ماشین شما میکند. اگر دینام ماشین شما از کار بیافتد، باتری شما به طور کامل شارژ نمیشود و شما علائم یک باتری فرسوده و خراب را مشاهده میکنید. در موارد زیادی مشاهده کردیم که حتی اگر باتری ماشین شما نو هم باشد یک دینام معیوب و شکسته قطعا منجر به خراب شدن زود هنگام باتری ماشین شما خواهد شد.

راهکار: اگر دینام ماشین شما مشکل دارد باید اتومبیل خود را به تعمیرگاه ببرید تا دینام ماشین شما کنترل شود. در بدترین شرایط، شما باید دینام ماشین خود را را تعویض کنید تا از مشکلات باتری در آینده پیش گیری کنید.

ب: مشکل در دایود دینام

اگر دایود دینام خراب باشد باز هم می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد باتری ماشین شود. در این صورت حتی بعد از اینکه موتور را خاموش میکنید، دینام به شارژ مجدد باتری ادامه میدهد. حتی اگر باتری ماشین شما نو هم باشد صبح روز بعد کاملا تخلیه شده است.

راهکار: اگر دینام ماشین شما به درستی کار نمیکند یا اگر دینام خرد شده باشد میتواند باعث اختلال در کار باتری ماشین شما شود. اگر ماشین روشن میشود مسیرهای طولانی را با آن نپیمایید و در مسیرهای کوتاه از آن استفاده کنید. چون دینام در مدت زمان طولانی توانایی شارژ کردن باتری ماشین شما را ندارد و بهتر است به یک متخصص جهت تعویض دینام خود مراجعه کنید

مشکل فنی باتری ماشینباتری ماشین اول باتری

ج: برق دزدی

اختلال در سیستم الکتریکی ماشین، میتواند به شدت عمر باتری ماشین شما را کم کند و مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. اگر می خواهید لوازم جانبی ماشین خود را ارتقا دهید، مثلا سیستم صوتی قوی تری استفاده کنید، باید دقت سیم کشی ماشین خود را دو برابر کنید و حتما سیم های معمولی، سیم های معیوب و فیوزهای معیوب که باعث برق دزدی میشوند را چک کنید. چون یکی از عوامل مهم در کاهش طول عمر باتری ها همین مورد است. بعضی از چراغ ها در ماشین، برای استفاده ی کوتاه مدت طراحی شده اند و نباید برای مدت زمان زیادی روشن بمانند.

راهکار: در زمان تاریکی و وقتی که ماشین کاملا خاموش است سعی کنید با دقت ببینید که چراغی روشن است یا خیر، شاید به نظر خنده دار بیاید، اما یک چراغ کوچک و کم مصرف میتواند یک شبه باتری ماشین شما را خالی کند.

د: سیم کشی معیوب خودرو یا وجود سیستم های پر مصرف

اگر یک سیستم صوتی قوی تر خریداری کرده اید، متوجه خواهید شد که باتری شما مدام خالی میشود.

راهکار: برای عیب یابی، ابتدا باید سیم کشی را چک کنید و سیم هایی که روکش آنها از بین رفته اند پیدا کنید. شاید هم لازم باشد از یک باتری که آمپر بالاتری دارد استفاده کنید.

2? مشکل در خود باتری 

ممکن است باتری ماشین شما در اثر حمل نامناسب و یا در اثر ضربه ای شدید، دچار مشکلاتی شود که تاثیر زیادی در طول عمر باتری ماشین شما داشته باشد. در اکثر موارد حتی ممکن است این مشکل در داخل باتری اتفاق افتاده باشد و قابل رویت نباشد و شما اصلا در حالت عادی، قادر به تشخیص آن نباشید. فراموش نکنید که داخل باتری ماشین چه مواد و اجزایی وجود دارند!

وجود اسید خورنده ای که در باتری ماشین هست، میتواند در صورت راهیابی به صفحات مثبت و منفی باتری، تمام کار باتری ماشین را مختل کند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به درستی باتری و اتصالات آن را چک میکنید و ماشین شما هیچ گونه نقص فنی ندارد سعی کنید نکات زیر را با دقت بخوانید. شاید مشکل از خود باتری شما باشد که در اکثر موارد این طور است. اگر در باتری ماشین شما یکی از علایم زیر مشاهده شد شما باید باتری ماشین خود را تعویض کنید.

 

الف: سن باتری ماشین خود را چک کنید

باتری ماشین بسته به نوع باتری و مواد بکار رفته در باتری، یک میانگین عمری دارد. پس اگر شما راننده ای هستید که به طور معمول از ماشین خود استفاده میکنید، باید بدانید که اگر از باتری ماشین خود نگهداری های مناسب را به عمل آورید، حداقل عمر یک باتری اتمی 2 سال و حداکثر عمر یک باتری برای خودرو میتواند تا 5 سال هم برسد.

اگر در مورد سن باتری ماشین خود مطمئن نیستید، یک بازرسی ساده و از نزدیک می تواند برخی از نشانه های مهم، مانند ترک های کوچکی بر روی بدنه باتری که منجر به نشت و خوردگی می شود را آشکار کند.

روی برچسب باتری ماشین شما هم اعدادی هستند که میتوانید سال تولید باتری را از روی آن بخوانید.

تشخیص سن باتری ماشینباتری ماشین – اول باتری

باتری های قدیمی ماشین به سختی شارژ میشوند و به حرکت در آوردن ماشین را مشکل میسازند.

راهکار: هیچ چاره ای به جز تعویض باتری اتومبیل خود ندارید.

ب: اتصال کوتاه به علت خرابی جدا کننده بین صفحات مثبت و منفی 

وظیفه ی جداکننده در باتری ماشین شما حفاظت از خورده شدن صفحات و اجزای دیگر باتری در برابر اسید می باشد، که در صورت آسیب دیدن جداکننده و اتصال کوتاه، عملکرد و عمر باتری ماشین شما کاهش می یابد.

ج: اتصال کوتاه بین سلول های باتری به دلیل تجمع رسوبات در زیر صفحات باتری 

اگر رسوبات داخل باتری زیاد باشند، زیر صفحات باتری را پر میکنند و مسلما باعث ایجاد جریان الکتریکی نادرستی میشوند که عملکرد باتری را مختل میکند.

د: خوردگی و یا آسیب به قطب های مثبت و منفی باتری

ممکن است در اثر باتری به باتری کردن ناصحیح یا استفاده غیر اصولی از ولت متر و ابزاری از این قبیل یا ضربه به پایانه های مثبت و منفی، آسیب به آنها وارد شود که حتی شکل ظاهری باتری ماشین هم تغییر کند.

ه: تغییر در ظاهر جعبه باتری ماشین

ایجاد شکستگی در جعبه باتری ماشین یا فرورفتگی و برآمدگی روی جعبه باتری، که اغلب در اثر گرما به وجود می آید.

تغییر ظاهر در جعبه باتریباطری ماشین – اول باطری

و: شکستگی صفحات داخلی باتری در زمان حمل باتری

اگر در زمان انتقال باتری ماشین به آن ضربه ای وارد شده باشد میتواند باعث شکسته شدن صفحات داخلی باتری شود که عمر باتری شما را کم میکند.

ز: پایین بودن سطح الکترولیت

کاهش سطح الکترولیت یا همان اسیدی که در باتری وجود دارد، باعث میشود که باتری ماشین شما به درستی کار نکند و به زودی نیاز به تعویض باتری ماشین خود داشته باشید.

راهکار کلی: اگر شما یکی از موارد بالا را در باتری ماشین خود ملاحظه کردید، حتما باید باتری ماشین خود را تعویض نمایید.

3?خطاهای انسانی

در بسیاری از موارد راننده هایی که از ماشین استفاده میکنند، میتوانند با انجام دادن یا ندادن یکسری از کارهای روتین، عمر باتری ماشین را افرایش دهند.

باتری به عنوان قلب تپنده ی ماشین که در واقع نقش آن جاری کردن الکتریسیته در رگهای این پیکره عظیم است، نباید به حال خود رها شود و نیازمند یکسری رسیدگی های کلی میباشد. البته چک کردن ها نه تنها شامل باتری ماشین بلکه دیگر اجزای ماشین شما را هم در برمیگیرد.

الف: استفاده نکردن طولانی مدت از باتری ماشین 

اگر مدت زمان زیادی ماشین شما به حال خود رها شده، امکان اینکه روشن نشود زیاد است. یکی از نکات کلیدی که ممکن است به نظر شما غیر عادی باشد، این است که هرچه از باتری ماشین خود بیشتر و درست تر استفاده کنید، عمر باتری هم بیشتر خواهد شد. باتری ماشین استفاده نشده، دقیقا مثل یک باتری خیلی ضعیف عمل میکند.

راهکار: اگر مدت زمان طولانی نمیخواهید از ماشین خود استفاده نمایید، یکی از کارهایی که به شما توصیه میکنیم انجام دهید، باز کردن بست های باتری ماشین میباشد.

ب: استفاده کردن از چراغ ها و ضبط صوت ماشین، در صورتی که موتور ماشین خاموش باشد 

اینکار باعث میشود فشار مضاعفی به باتری ماشین شما وارد شود، که باز هم عمر باتری شما را کاهش میدهد.

ج: انباشته شدن رسوبات بر روی پایانه های باتری ماشین 

اغلب در فصول سرد سال، رسوبات سرب  بر روی پایانه های باتری ایجاد میشوند، که باعث خوردگی باتری و کاهش عمر باتری ماشین میشوند. شما با حذف سولفات های سرب از پایانه های باتری، می توانید عمر باتری اتومبیل خود را طولانی تر کند.

راهکار:  یک محلول ساده از خاکستر سودا و یا کک می تواند از ایجاد خوردگی بر روی پایانه های باتری جلوگیری کند. توصیه می شود که هر 4 تا 5 سال باتری ماشین خود را حتما عوض کنید.

د: خوردگی یا سست بودن کابل های متصل به باتری 

باتری قدرت مورد نیاز ماشین را تامین می کند که از طریق کابل های متصل به باتری وظیفه ی انتقال قدرت را به عهده دارند. اگر سیم کشی باتری سست باشد، میتواند یکی از ساده ترین دلایل برای بد استارت خوردن ماشین شما باشد، یا باعث میشود باتری ماشین در زمان رانندگی شارژ نشود. اتصالات سست باتری، میتواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند.

راهکار: کاپوت را باز کنید و کابل های باتری را به دقت بازرسی کنید. کابل های ماشین شما باید سالم و بدون پوسیدگی و خوردگی باشند. اگر کابل ها سست هستند با استفاده از آچار، آنها را در جای خود محکم کنید. شما می توانید به راحتی خوردگی را با استفاده از یک مسواک کهنه و کمی آب آشامیدنی معمولی از بین ببرید

ه: از بسته شدن درهای خودرو و خاموش بودن چراغ های ماشین مطمئن شوید 

لحظاتی هست که شما عجله دارید و فراموش میکنید که چراغ های جلوی اتومبیل را خاموش کنید یا فراموش میکنید در ماشین را ببندید که این موضوع باعث میشود چراغ ها در طول شب، روشن باشند و عمر باتری ماشین شما را کاهش دهند. البته این مورد برای خودروهای مدرن صادق نیست، چون در این ماشین ها هر زمان که چراغ های ماشین خود را روشن می گذارید یا فراموش میکنید درب ماشین خود را ببندید، هشدار دهنده ی ماشین شما به صدا در می آید.

و: تردد در مسیرهای کوتاه 

اگر مدت زمان طولانی رانندگی نکنید، باتری ماشین شما به طور کامل شارژ نخواهد شد، باتری به هنگام استارت خوردن به انرژی اولیه زیادی نیاز دارد. اما به دلیل قدرت بیشتر سیستم های الکتریکی خودرو، خالی می شود و دینام مدام باتری را در زمان حرکت خودرو شارژ می کند.

پس دینام در مسیرهای کوتاه زمانی برای شارژ کردن باتری ندارد، که این مورد اغلب در فصل زمستان، به دلیل استفاده زیاد از سیستم های گرمایشی اتفاق میافتد.

ز: دمای باتری 

باتری اتومبیل شما به گرما و سرما حساس میباشد؛ به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم، یعنی حرارت بیش از 100 درجه فارنهایت یا زیر 10 درجه فارنهایت، یکی از عوامل اصلی میباشد که عمر هر نوع باتری خودرویی را کوتاه می کند.

راهکار: اتومبیل خود را در پارکینگ پارک کنید، به خصوص زمانی که هوا خیلی سرد است. اگر یک پارکینگ سر پوشیده ندارید، از یک کاور ماشین با کیفیت بالا برای حفاظت از اتومبیل در برابر سرما و گرما استفاده کنید.

نتیجه گیری
اگر که ماشین شما روشن نشد، شما باید ابتدا چراغ درها و چراغ های جلو ماشین را بررسی کنید و ببینید که آیا آن ها کار می کنند یا کم نور هستند. سپس سیم کشی های ماشین را بررسی کنید، سیم کشی افتاده، سست و معیوب می تواند در کار کردن باتری ماشین، اختلال ایجاد کند.
موارد بالا دلایل رایجی هستند که باعث کاهش عمر باتری ماشین می شوند. دانستن موارد رایج خرابی باتری ماشین، می تواند به شما کمک کند در زمان مواجه با این اتفاق یک راه حل فوری پیدا کنید.
این طبیعی است که باتری های خودرو در طول زمان خراب شوند. اما اگر باتری ماشین جدید شما نشانه هایی از خرابی زود هنگام را دارد، بهتر است خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا دقیقا علت مشکل را مشخص کنند.
اگر شما علت خرابی باتری ماشین خود را پیدا کردید، و متوجه شوید که همه چیز خوب است و باتری شما فقط به شارژ مجدد نیاز دارد، باید به دنبال یک کابل باتری به باتری مناسب باشید و با یک باتری دیگر، با استفاده از روش “باتری به باتری کردن” باتری ماشین خود را شارژ نمایید.